شهریار مُلک سخن
شهریار مُلک سخن
شهریار مُلک سخن
به مناسبت سالروز درگذشت استاد محمد حسین شهریار
اشاره
که به ما سِوا فکندی، همه سایه هما را
بیگمان با شنیدن این بیت زیبا، همگان به یاد مرحوم، شادروان محمد حسین بهجت تبریزی، معروف به «شهریار»، این ترک پارسی گوی زمانمان میافتند که با کلامی دلنشین و اشعاری نغز، روح و روان همه علاقهمندان شعر فارسی را نوازش میدهد. او که پس از یک دوره بیماری طولانی مدت که عمدتا ناشی از کهولت سن و ضعف جسمانی بود، در اولین ساعات روز 27 شهریور ماه سال 1367، در بیمارستان مِهر تهران با این جهان مادی وداع گفت و جان به جان آفرین تسلیم کرد. بدین سان، غروب ستارهای بزرگ از آسمان نظم و نثر فارسی معاصر ایران زمین، اینبار از خِطّه آذربایجان رقم خورد. ضمن تسلیت سالروز درگذشت این استاد گرانمایه، یاد و نام او را گرامی میداریم.
شهریار مُلک سخن
«استاد شهریار» شهریار مُلک سخن ایران زمین، در سال 1285 ش، با نام «محمد حسین» در محله خُشکناب تبریز، پا به جهان هستی نهاد. پدرش «حاج میرآقا» مردی روحانی و از وکیلان دادگستری بود. محمد حسین مقدّمات فارسی و عربی را نزد پدر آموخت و تحصیلات ابتدایی را در دبستانهای «متحده» و «فیوضات»، و دوره دبیرستان را در مدرسه «محمدیه» گذراند. در این مدرسه، مجلهای به نام «ادب» منتشر میشد و محمد حسین، نخستین شعر خود را با تخلّص شعریِ «بهجت» در آن انتشار داد.
وی بعدها با تفأّل از دیوان حافظ، که دوبار انجام گرفت و با توجه به این مصراع از خواجه «که چرخ این سکّه دولت به نام شهریاران زد» و «روم به شهر خود و شهریار خود باشم»، تخلّص شعریِ خود را از بهجت، به «شهریار» تبدیل نمود.
حافظ، پیر و مرشد شهریار
شهریار در جایی سروده:
پیر رندان خواجه شیراز و من شاگرد او
رندم و از خواجه دارم با شما رندان سلام
شهریار، نخستین قدمهای خود را در شعر، بر جای پای حافظ مینهد. تخلّص خود را از او به تفأل میستاند و پس از آن که خود رهرو و تیزگام این طریق نهچندان هموار میشود نیز، خواجه را به عنوان چراغدار و پیشوای خود از یاد نمیبرد. در دیوان و دفتر او، بیشک از هیچ کس به اندازه حافظ نام برده نشده است.
شیوه کار من از خواجه شیراز بپرس
کان چه استاد غزل گفت بکن، آن کردم
به اعتقاد شهریار، حافظ، بزرگترین شاعر جهان است. او الگوی شعر و تمثیل شاعری است و شهریار، منصفانه هر جا که فرصتی دست میدهد، بر پیر خود ادای دین میکند.
حافظا! چشمه اشراق تو جاویدانی است
تا ابد آب از این چشمه روان خواهد بود.
سه دوره شعری شهریار
ادب شناسان، سه دوره شعری متمایز در زندگی ادبی شهریار شناسایی کردهاند: دوره سرگشتگی، دوره جوانی و گرایشهای ملی و میهنی، و سرانجام دوره تمسک به خداشناسی از طریق اسلام ناب. رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت اللّه خامنهای، در مورد دوره سوم شعر شهریار میفرماید: «این شاعر نامی، یک دوره عرفانی و معنویِ بسیار زیبایی را با انس به قرآن و معنویات و خودسازی گذرانده است و سعی کرده باطن و معنویت خود را صفایی بخشد». ایشان در جایی دیگر میفرماید: «وی شاعری متواضع بود که به دنبال نام و نشان نبود و برای خدا و به عنوان ادای وظیفه کار میکرد و امروز خدا پاداش او را میدهد. امروز شهریار در کشور ما یک چهره بسیار نورانی و محبوب است و این به خاطر خدمات و کاری است که او برای خدا انجام داده است».
بُعد عاطفی ـ انسانی شعر شهریار
استاد شهریار در این دنیای آشوب زده و عصر انحطاط معنویت و انسانیت، همانند انسانی به معنای واقعی کلمه، اندیشیده و در اعتراض به کشتار و ستمهای بشر به همنوعان خویش، ندا سر داده است. او در این نوع از اشعار، عاطفه و محبت را به جای خشونت و قساوت، دوستی و مهرورزی را به جای دشمنی و خونریزی توصیه نموده است.
مبنای اندیشه انسانی و عاطفی شهریار در این نوع از اشعارش، بر دو رکن اساسی قرار دارد: یکی عشق حقیقی، و دیگری علم و دانش همراه با تقوا.
در شعر «پیام به انیشتین» آمده است:
انشتن بغض دارم در گلو، دستم به دامانت
نبوغ خود به کام التیام زخم انسان کن
حیدر بابا؛ شاهکار شهریار
منظومه حیدر بابا، از شمار بهترین آثار ادبی در زبان ترکی آذری است و در بیشتر دانشگاههای جهان، از جمله دانشگاه مطرح کلمبیا در آمریکا، مورد بحث رساله دکترا قرار گرفته است.
شهرت عالم گیر
شهریار و اهلبیت علیهمالسلام
قوام عرش خدا قائم از قیام محمد صلیاللهعلیهوآله
ببین که سر به کجا میکشد مقام محمد صلیاللهعلیهوآله
عشق و علاقه خاص استاد به ائمه اطهار علیهمالسلام ، به ویژه علی علیهالسلام در شعرهای همای رحمت، یا علی، شب و علی، و علی و دنیا نمایان است:
علی آن شیر خدا، شاه عرب
الفتی داشته با این دل شب
شب ز اسرار علی آگاه است
دل شب مظهر سِرُّ اللّه است
نیز در مرثیه «حماسه حسینی» و قصیده «کاروان کربلا»، علاقه وافر شهریار به سرور شهیدان، امام حسین علیهالسلام آشکار شده است:
شیعیان! دیگر هوای نینوا دارد حسین
روح دل با کاروان کربلا دارد حسین
همچنین در مورد محّرم میسراید:
محّرم آمد و آفاقْ مات و محزون شد
غبار محنت این خاکدان به گردون شد
شهریار و انقلاب اسلامی
شهریار و جنگ تحمیلی
سلام ای جنگجویان دلاور
نهنگانی به خاک و خون شناور
سلام ای صخرههای صف کشیده
به پیش تانکهای کوه پیکر...
سلام ای خاندانهای شهیدان
پدر، مادر، برادر، یا که خواهر
به صد داغِ ستم ننشسته از پای
که بنشانی به جای خود ستمگر...
تو هم با خون پاکان شهریارا!
بشوی اوراق از این دیوان و دفتر
استاد شهریار در سال 1367، در مراسم مجتمع هنر وادبیات دفاع مقدس، به دریافت لوح دست خط زرّین حضرت امام رحمهالله ، دیپلم افتخار و سکه یادبود مجتمع به عنوان برگزیده شعر دفاع مقدس و جنگ تحمیلی نائل آمد.
مقام معظم رهبری و شهریار
درباره «حیدر بابایه سلام»
پیام درگذشت شهریار
پرواز مرغ بهشتی
در چنین روزی، مردم فرهنگ دوست و قدرشناس تبریز، به نیابت از مردم فرهیخته ایران اسلامی، سید محمد حسین بهجت تبریزی، متخّلص به شهریار را بر دوش خود، به مدفن وی در «مقبرة الشعرا» در جوار دیگر عارفان، ادیبان و شاعران نامی ایران زمین حمل کردند و به خاکش سپردند.
در این آرامگاه، افزون بر شهریار، چهار شاعر بزرگ تاریخ ادب چون خاقانی شروانی، همام تبریزی، قطران و... نیز آرمیدهاند.
یادشان گرامی باد.
در رثای شهریار
کِلک و زبان نادرهکاران ز کار رفت
زین داغ، چشم شاهد معنا به خون نشست
زین درد اشک پیر ادب بر کنار رفت
زین سوگ دودمان سخن گشت سوگوار
زین غم ز جان قافیهسنجان قرار رفت
دیگر مجوی در چمن شعر رنگ و بوی
کان مایه طراوت و روح بهار رفت
آن گل که هیچ رنگ تعلق به دل نداشت
دامن کشیده از سر این این خار زار رفت
از جام عشق باده اشراق نوش کرد
سرمست جاودان ز میِ بیخمار رفت
شد تا نهان به پرده اسرار «جذبه» گفت
آوخ که از جهان ادب شهریار رفت
شاعر : محمود شاهرخی
کتابشناسی شهریار
2. نیک اندیش نوری، بیوک، در خلوت شهریار، تبریز: آذران، 1374.
3. علی محمدی، ابوالفضل، فرهنگ اصطلاحات فارسی در شعر شهریار، تبریز: هادی، 1371.
4. چاوشی، اکبر، ناله سه تار(مجموعه مقالاتی درباره شهریار)، تهران: صدا، 1376.
5. ذبیحی، مرتضی، فرهنگ عامه در اشعار فارسی شهریار(کلمهها، ترکیبها، کنایهها و مثلها)، اراک: ذرهبین، بهار 1376.
6. رادپور، علی اکبر، شخصیت زن در دیوان پروین اعتصامی و سید محمد حسین شهریار، تبریز: ناشر مؤلّف، 1377.
7. کتابشناسی شهریار، گردآورنده: ناهید حبیبی آزاد، تهران: دبیرخانه مجمع جهانی بزرگداشت نودمین سال تولد استاد محمد حسین شهریار، 1377.
برگرفته از : ماهنامه گلبرگ ، شماره 54
منبع:سایت حوزه نت
/س
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}